info@lunzo.se +420 724 038 617 (måndag till fredag, 08:00 - 17:00) Lunzo s. r. o., Organisationsnummer: 06667678, Huvudkontoret: Politických vězňů 912/10, Nové Město, 110 00 Prag 1, Tjeckien (måndag till fredag, 08:00 - 17:00) Verksamhetsställe: Purkyňova 573/13, 30100 Plzeň, Tjeckien (måndag till fredag, 08:00 - 17:00)
Startsida Startsida Retur och byte av varor

Retur och byte av varor

Retur

Om den köpta produkten inte motsvarar dina förväntningar har du möjlighet att returnera hela beställningen eller bara en del av den och få tillbaka det betalda beloppet.

För att kunna utnyttja returen måste den anmälas inom 14 dagar från mottagandet av försändelsen.

Om din beställning innehåller varor från flera säljare måste du följa instruktionerna från var och en av dem separat.

 

Så här gör du:

Kontakta oss på info@lunzo.se – vi ger dig detaljerade instruktioner om hur du returnerar varan till den aktuella säljaren.

Viktig anmärkning: Skicka alltid varorna direkt till säljaren. Skicka inte paket till Lunzons centralkontor – vi tar inget ansvar för varor som returneras på detta sätt.
 

Begränsningar för retur

Samma begränsningar gäller för returer som för ångerrätten. Det innebär att följande inte kan returneras:

  • produkter som är specialtillverkade eller anpassade efter individuella önskemål,
  • varor som snabbt kan försämras (t.ex. färsk frukt, snittblommor),
  • produkter där retur endast är möjlig i oöppnat skick av hygieniska eller hälsoskäl (t.ex. kosmetika, underkläder, piercingsmycken),
  • öppnade ljud- eller videomedia, programvara, digitala koder och spelkonton,
  • trycksaker som tidningar, tidskrifter eller magasin.

 

Ytterligare information:

För att vi ska kunna ta emot en retur måste varan vara i perfekt, säljbart skick – oanvänd, oanvändbar, med originaltaggar och i originalförpackning.

Försändelsen bör packas på ett sådant sätt att varken produkten eller märkesförpackningen skadas under transporten. Annars tar varken Lunzo eller våra partners ansvar för eventuella skador.

Returkostnader betalas av kunden, såvida det inte rör sig om en defekt eller skadad produkt. Returnerar du alla varor från en säljare får du tillbaka både köpesumman och den ursprungliga fraktkostnaden. Om du har valt en expressleverans återbetalas endast beloppet som motsvarar standardfrakt.

Har du handlat från flera säljare? Då måste returer skickas separat till var och en av dem.

Vi rekommenderar starkt att använda en tjänst med spårningsnummer (och eventuellt försäkra försändelsen beroende på varans värde) och alltid behålla kvittot. Förlorade paket utan spårning omfattas tyvärr inte.

Om du skickar paket från utlandet, märk det tydligt med „RETUR“ för att undvika extra tullavgifter för säljaren.

Om försändelsen inte uppfyller returvillkoren kan den nekas och skickas tillbaka till kunden, eller så kan återbetalningen minskas.


Om en beställning returneras som inte uppfyller dessa villkor kan returen nekas och varorna skickas tillbaka till dig, eller så erbjuds du en reducerad återbetalning.
 

Reklamation av skadad eller defekt vara

Upptäckte du att beställningen anlände skadad, eller att produkten har ett fel? Kontakta oss så snart som möjligt på info@lunzo.se.

De flesta säljare kräver ett foto eller en video som bevisar felet eller skadan. Baserat på detta kan de erbjuda några av följande lösningar:

  • byte av varan mot en ny,
  • rabatt om du behåller produkten trots en mindre defekt,
  • annullering av beställningen och full återbetalning (varan måste returneras).

Vissa säljare tillhandahåller en gratis returfraktsedel, andra erbjuder till och med upphämtning hemma hos dig. Om dessa alternativ inte finns tillgängliga ersätter säljaren rimliga returkostnader – men du måste visa upp ett kvitto på portot.

 

Vägran att ta emot leverans

Om du vägrar att ta emot försändelsen trots att den inte är synligt skadad eller defekt kan säljaren dra av de uppkomna kostnaderna från det belopp som återbetalas.

Detsamma gäller om spårningen visar att kuriren har försökt leverera, paketet har lagts på posten för uthämtning men inte hämtats ut och därefter returnerats till avsändaren.

Återbetalning 

  • Pengarna återbetalas senast inom 14 dagar från det att säljaren mottagit den returnerade varan.
  • Återbetalningen görs alltid med samma betalningsmetod som användes vid köpet.
  • Att beloppet sätts in på ditt konto tar vanligtvis 1–10 arbetsdagar, beroende på din betalningsmetod.

Byte av varor

I vissa fall är byte av varor möjligt. Om du vill byta (t.ex. för en annan storlek), kontakta oss på info@lunzo.se. Om bytet är möjligt skickar vi dig instruktioner om hur du ska gå tillväga.