info@lunzo.se +420 724 038 617 (måndag till fredag, 08:00 - 17:00) Lunzo s. r. o., Organisationsnummer: 06667678, Huvudkontoret: Politických vězňů 912/10, Nové Město, 110 00 Prag 1, Tjeckien (måndag till fredag, 08:00 - 17:00) Verksamhetsställe: Purkyňova 573/13, 30100 Plzeň, Tjeckien (måndag till fredag, 08:00 - 17:00)
Startsida Startsida Lunzos policy för tredjeparts klagomål

Lunzos policy för tredjeparts klagomål

Senast uppdaterad: 21 augusti 2025

Detta dokument reglerar hur Lunzo tar emot och hanterar klagomål, juridiska anmälningar och andra ärenden från tredje parter (nedan kallade „klagomål“). Genom att lämna in ett klagomål godkänner du reglerna i detta dokument. För fullständig kontext rekommenderar vi att du även läser våra Allmänna villkor och vår Integritetspolicy.

Det är viktigt att förstå att de produkter som visas på Lunzo kommer från oberoende återförsäljare. Lunzo är varken säljare eller köpare och är inte en del av leveranskedjan. Vår roll är enbart att tillhandahålla en teknologisk plattform och förmedling så att säljare och kund kan mötas och ingå ett avtal.

Köpeavtalet ingås alltså uteslutande mellan kunden och säljaren, och Lunzo är inte part i detta avtal. Därför ansvarar vi inte för innehållet i erbjudandet, leveransen eller själva produkterna.

Tillgång till klagomål

Även om vi inte är den direkta säljaren tar vi varje ärende från tredje part på största allvar. Stabiliteten och trovärdigheten hos Lunzomarknadsplatsen är avgörande för oss, därför har vi skapat ett tydligt system för att vidarebefordra och hantera klagomål.

Hur man lämnar in en anmälan

För att vi ska kunna behandla ditt ärende snabbt och effektivt är det nödvändigt att använda rätt kommunikationskanal:

  • Frågor om användning av plattformen och kundsupport: Om du har frågor om köp eller försäljning på Lunzo, kontakta vårt supportteam på info@lunzo.se.
  • Hjälpcenter: De flesta svar på vanliga frågor hittar du i sektionen Hjälpcenter på vår webbplats.
  • Intrång i immateriella rättigheter: Om du anser att din upphovsrätt, ditt varumärke eller annan rättighet har kränkts, skicka ditt klagomål till legal@lunzo.se. Bifoga all tillgänglig information och bevis som kan stödja ditt klagomål. Alla ärenden bedöms av vårt juridiska team och vid behov agerar vi enligt vår interna process för Notice and Takedown.

Viktigt meddelande

Om en tredje part inte använder det föreskrivna förfarandet ansvarar Lunzo inte för eventuella förseningar eller utebliven hantering av klagomålet. För att säkerställa en smidig process är det därför nödvändigt att alltid använda ovanstående förfarande för att lämna in en anmälan.

Ytterligare anmälningar

Om du misstänker olämplig användning av Lunzoplattformen, ett avtalsbrott från en säljare eller om ärendet gäller reglering, kontakta vårt juridiska team direkt via legal@lunzo.se.

Innehåll i klagomålet

För att vi ska kunna behandla din begäran eller ditt klagomål så snabbt som möjligt måste alla relevanta fakta och bevis anges. Ju tydligare underlaget är, desto effektivare kan vi och den berörda säljaren hantera ärendet.

Klagomålet bör innehålla minst:

  • en tydlig förklaring av de berörda rättigheterna, skälen och/eller lagarna du hänvisar till,
  • faktiska omständigheter som tillräckligt stöder påståendet om intrång,
  • uppgifter om produkten eller produkterna på Lunzo, inklusive direkta länkar till de påstått felaktiga erbjudandena,
  • registreringsnummer för varumärken eller modeller, om relevanta,
  • gällande jurisdiktion och annan information som gör det möjligt för oss att hantera klagomålet så effektivt som möjligt.

Skicka inte överflödiga, irrelevanta eller oklara dokument eller information, eftersom detta kan försena handläggningen av ditt klagomål. Vi förbehåller oss rätten att avvisa varje klagomål som är oklart eller ogrundat.

All dokumentation som lämnas till Lunzo måste vara på engelska eller översatt till engelska.

Tillhandahållna kontaktuppgifter

Eftersom Lunzo agerar som förmedlare av transaktioner på uppdrag av säljare på plattformen är vi skyldiga att vidarebefordra detaljerna i ett klagomål som rör en specifik säljare direkt till denne. Integritet är mycket viktigt för oss. Genom att lämna in ett klagomål godkänner du att Lunzo delar klagomålsuppgifterna med en eller flera berörda säljare och behandlar personuppgifter i detta syfte.

Om du inte vill att dina primära kontaktuppgifter delas med säljaren, ange en alternativ kontaktadress som kan delas med säljaren så att denne kan kontakta dig direkt.

Du bekräftar och samtycker till att den berörda säljaren kan kontakta dig för att diskutera eller bestrida klagomålet. Du förbinder dig att agera konstruktivt och i god tro med säljaren och att omedelbart informera oss om resultatet av diskussionen eller tvisten.

Du bekräftar också att Lunzo inte ansvarar för några juridiska eller ekonomiska konsekvenser eller för eventuella skador som kan uppstå i samband med dessa diskussioner eller tvister.

Handläggning av klagomål

Vårt mål är att svara på inkomna klagomål så snart som möjligt, vanligtvis inom fem arbetsdagar. Denna tidsram kan dock ändras utan föregående meddelande.

För att undvika förseningar ber vi dig att inte skicka dubbla anmälningar eller upprepade meddelanden om samma ärende. Vi försöker behandla ytterligare kommunikation så snabbt som möjligt, där de mest brådskande ärendena prioriteras. Klagomål från statliga eller regulatoriska myndigheter har automatiskt prioritet.

Om du anser att ditt ärende är brådskande, ange det tydligt i ämnesraden och lägg till en motivering (t.ex. hotande risk för allmänheten).

Förfarande vid hantering

Efter mottagandet av ett korrekt inlämnat klagomål vidtar vi de åtgärder vi anser rimliga och juridiskt motiverade i situationen. Det kan till exempel vara att ta bort eller pausa ett erbjudande i vissa länder, informera den berörda säljaren, sätta dig i kontakt med säljaren för att lösa tvisten eller ge återkoppling om våra åtgärder.

Alla dessa beslut fattas efter eget gottfinnande och i enlighet med gällande lagar. Du kan inte förlita dig på att åtgärderna alltid kommer vara permanenta eller fullt effektiva, och vi är inte skyldiga att fortlöpande övervaka deras effekt.

Vi förbehåller oss också rätten att återställa ett erbjudande eller säljarens konto, även utan föregående meddelande, om vi finner att klagomålet inte var förenligt med denna policy eller saknade tillräcklig juridisk grund.

Online tvistlösning

Enligt artikel 14.1 i ODR-förordningen tillhandahåller Europeiska kommissionen en plattform för online-tvistlösning (den s.k. ODR-plattformen). Du hittar plattformen för online-tvistlösning på: http://ec.europa.eu/consumers/odr.

Mediation

Artikel 12 i EU-förordning 2019/1150 om plattformar för företag anger att medling kan erbjudas under vissa omständigheter.

Säljare kan begära att en tvist med Lunzo löses genom medling. Ärendet kan hänskjutas av endera parten till Centre for Effective Dispute Resolution (CEDR), där en medlare utses.

Allmänna bestämmelser

Dessa riktlinjer regleras av Tjeckiens lagar, och du samtycker till att alla tvister som rör dessa riktlinjer och de rättigheter och skyldigheter som följer av dem (inklusive de som inte direkt härrör från avtalet) ska vara underkastade Tjeckiska domstolars exklusiva jurisdiktion.

Om en domstol med behörig jurisdiktion finner någon del av dessa riktlinjer ogiltig eller ogenomförbar, samtycker du till att domstolen ska försöka uppfylla parternas avsikter enligt dessa riktlinjer, och att övriga delar av riktlinjerna ska förbli i full kraft och effekt.